Tippek nyelvtanulóknak



Rendívül fontos a helyes kiejtés elsajátítása. Nem mindenhol szeretik azt az aranyos kis magyaros "akcentust", és ugye óriási a különbség, ha NEM MEGY AZ AGYAMBA, vagy ha NEM MEGY AZ ÁGYAMBA.
A KIEJTÉS KULCSFONTOSSÁGÚ LEHET!!!

* Segít a beszédértés fejlesztésében a külföldi TV csatornák nézése és az idegen nyelvű rádióműsorok hallgatása.

* A DVD megjelenése óriási előrelépést jelent a nyelvtanulás terén. Kedvenc filmünket megnézhetjük eredeti nyelven (és ez nagy szó, a gyakran használt nyelvi panelek tükrözik a mai, fiatalos, élő nyelvet); és/vagy feliratozva, így viszont nyelvileg kielemezhetjük a szavakat, mondatokat.

* A hagyományos, kézzel írott szótár unalmas, és a "macskakaparásnak" köszönhetően gyakran tévesen tanuljuk meg az új szót. Neten már képes hangos szótár segíti a kezdőket.

* Vizuális típusoknak segít a szókártya-készítés és a feliratozás. Soha nem fogom elfelejteni egyik tanítványom lakását. Leültünk kávézni a konyhájában, én meg csak pislogtam: a virágcserépen UNE PLANTE felirat, a széken : LA CHAISE, az asztallapon: POUSSIERE - POR!!!! Aranyos, nem?

* Hasznos például a témakör szempontjából összetartozó szavakat, kifejezéseket együtt tanulni, vagy szócsaládokat bemagolni, ezzel a szóképzés nyelvtani részében is előre jutunk. Pl. libre, liberté, libéral, librement, libérer, libéralisation, liberaliser, délibérer, stb. (Mondjuk a papír fecni éjszakára a párna alá is helyezhető, na nem mintha ettől reggelre kívülről fújnánk a szavakat, de legalább nem kell keresgélni, mindig tudni fogjuk hol van.)


A szavakat kártyákra írjuk


> A szavakat kártyákra írjuk: egyik oldalára a magyar jelentést, a másik oldalára a kiejtést (igen hasznos a fonetikus jelrendszer ismerete). Vagy egyik oldalára a szót angolul kiejtéssel, a másik oldalára pedig egy angol definíciót. Esetleg egy mondatot, amely tartalmazza a szót (ennek egy változata: a mondatban a szó helyét egyenes vonallal jelöljük).

> Hasznos a témakör szempontjából összetartozó szavakat, kifejezéseket együtt tanulni. Az ember összegyűjtheti őket témákra lebontva. Készíthetünk pl. ún. fogalmi hálót, ahol egy nagyobb témakör nevét egy kis körbe rajzoljuk és ebből a témakörből fognak elágazni az altémák. Például: UTAZÁS. Ebből fognak elágazni egyenes vonallal újabb körök: vízi, szárazföldi, légi. És ezeknek is lesznek alkategóriáik, pl.: légi> igék> travel, book, check in, fasten, stb. Ezekből pedig elágaznak a hozzájuk tartozó főnevek, ha vannak: pl. travel by plane, book a flight, fasten your seat-belt. A 'légi' alá tartozhatnak még helyek > check-in desk, baggage reclaim, arrival hall, stb.

A lényeg, hogy mindenből összegyűjtsük a legszükségesebbeket. Tetszés szerint saját magunk alakíthatjuk ki a fogalmi hálót saját kényelmünkre.

> Szemben a tematikailag nem összetartozó szavak tanulásával, ennél a szótanulási módszernél nem baj, ha egyik szó hívja, segít felidézni a másikat, mert ha téma szempontjából összetaroznak a szavak, várhatóan ugyanabban vagy hasonló szituációban lesz szükségünk rájuk.

> A szótanulás sok ember számára nemszeretem feladat. A legjobb volna, ha a szavak csak úgy beleröppennének a fejünkbe és nem kellene értük úgy megküzdeni. A számítógépes szókincsfejlesztő játékok széles választéka található az interneten.